Хомоцистеин е вид протеин, който се образува от организма. В идеалния случай трябва да присъства в много малки количества в кръвта. При нездравословно хранене хомоцистеинът се натрупва в кръвта като увеличава риска от редица заболявания.

Сърдечните болести: значителен брой изследвания ясно показват, че високите нива хомоцистеин увеличават риска от сърдечни болести. Всеки 10% увеличение на нивото на хомоцистеина увеличава риска със същия процент.
Болест на периферните съдове: дори извън сърцето, нашите вени, капиляри и артерии са уязвими на излишния хомоцистеин, което води до смъртоносни болести като атеросклероза, интермитиращо накуцване, тромбоза. Изследване през 1995 г. на 48 пациенти с болест на периферните съдове установи екстремно висок хомоцистеин при половината от тях.
Мозък: хомоцистеинът е също и невротоксин, което означава, че убива невроните и тяхната защитна миелинова обвивка. Много болести на нервната система са свързани с излишния хомоцистеин и ниски нива на витамин В, включително депресия, шизофрения, МС, Паркинсон, Алцхаймер. Изследване през 1996 г. потвърди, че дефицит на витамин В12 и фолиева киселина се срещат опасно често при възрастните хора.
Диабет: хората с диабет І имат понижени нива хомоцистеин, а едно изследване установи, че много от страдащите от диабет тип ІІ развиват макроваскуларна болест във връзка с хиперхомоцистеинемия, което може би е рисков фактор за диабетна ретинопатия.
Артрит: научно изследване откри с 33% повишено ниво хомоцистеин при пациенти с ревматоиден артрит. Друго изследване установи, че 20% от пациентите с ревматоиден артрит имат повишено ниво хомоцистеин.
Бъбречна недостатъчност: тъй като хомоцистеинът – както всичко, което преминава през тялото – минава през бъбреците, хроничната бъбречна недостатъчност може да задържи излишния хомоцистеин в тялото и да причини сериозни рискове.
Консумация на алкохол: редовното пиене и алкохолизмът пречат на нормалната обмяна. Хроничните алкохолици имат два пъти по-висок хомоцистеин и значително по-ниска концентрация на фолиева киселина.
Остеопороза: изследване през 1995 г. откри, че болестта засяга деца с хомоцистеинурия, която произвежда големи количества хомоцистеин.
Рак: раково болните често имат дефицит на витамин В12 и повишено ниво хомоцистеин. Лекарството тамоксифен за рак на гърдата понижава хомоцистеина – това може бе е част от защитното му действие.
Родови дефекти: бременните са особено чувствителни към хомоцистеин, отчасти защото е свързан с дефицита на фолиева киселина, която е решаваща за нормалното развитие на плода. Многобройни изследвания показват увеличения риск от родилни дефекти при недостатъчно фолиева киселина.

хомоцистеин - защо е толкова важен?

Какво е хомоцистеин?
Хомоцистеинът се образува от аминокиселината метионин, която се намира в обикновения хранителен протеин. Хомоцистеинът сам по себе си не е толкова опасен – организмът го превръща в глутатион (най-важният антиоксидант в организма) и в донора на метил, наречен SAMe (s-аденозил метионин) –  важно „интелигентно“ хранително вещество както за мозъка, така и за тялото.

хомоцистеин - защо е толкова важен?Проблемът е там, че ако не се получава с храната оптимално количество витамини от групата В, ензимите които превръщат хомоцистеина в тези полезни вещества не действат достатъчно ефективно и нивото му се покачва до застрашителни размери. Освен това е установено, че един на всеки десет души има наследствена генетична мутация, която го прави по-склонен да трупа от другите хора високи количества хомоцистеин. Това означава, че ензимът, който превръща хомоцистеина в SAMe (нарича се MTHER ензим) не работи, както трябва. За щастие, чрез по-голяма ежедневна доза В12 и фолиева киселина това може да се коригира.

Защо хомоцистеинът е толкова важен?
Всички произвеждаме хомоцистеин като ядем протеини. Нормално той бързо се превръща в SAMe или глутатион – две есенциални и укрепващи здравето вещества в организма. Но ако не ни достигат някои хранителни субстанции като витамините В2, В6, В12, фолиева киселина, цинк или TMG (триметилглицин), натрупваме токсичен хомоцистеин. Той уврежда артериите, мозъка и самата ДНК. Ето защо нивото на хомоцистеина теоретично е по-важен индикатор за здравето и приспособимостта на цялата биохимия на организма и за риска от дегенеративни болести.

Рисковите фактори за висок хомоцистеин са: генетична обремененост като болести на сърцето, инсулт, рак, болест на Алцхаймер, шизофрения, диабет и т.н.; дневна доза фолиева киселина под 900 мкг на ден; напреднала възраст; недостиг на естроген; повишена употреба на алкохол, кафе и чай; тютюнопушене; застоял начин на живот; враждебност и потискан гняв; стомашно-чревни заболявания; бременност; вегетарианство; хранене с много мазнини, червено месо и много млечни продукти; много сол в храната.

Понижаване на хомоцистеина
Добрата новина е, че колкото и да е хомоцистеинът, той може да се намали с подходящ режим на хранене и начин на живот:

  • хомоцистеин - защо е толкова важен?Яжте по-малко тлъсто месо, повече риба и растителен протеин.
  • Яжте не повече от 4 порции нетлъсто месо на седмица и риба (но не пържена) поне три пъти седмично.
  • Яжте поне 5 пъти седмично, ако не сте алергични или нетолерантни, соева храна (тофу, темпе, соева извара и др.), бобови храни, чесън и магданоз.
  • Яжте поне 5 пъти на ден плодове или зеленчуци – 2 плода и 3 порции зеленчуци. Половината от храната да е от зеленчуци.
  • Яжте по скилидка чесън или чеснова добавка всеки ден.
  • Не добавяйте сол при готвене или хранене.
  • Пийте не повече от 1 чаша кафе или 2 чаши чай на ден. Предпочитайте билкови чайове.
  • Пийте не повече от чаша бира или чаша червено вино дневно.
  • Намалете стреса.
  • Спрете да пушите.

Вземайте хомоцистеинови добавки – те включват витамини от групата В, фолиева киселина, триметилглицин и цинк. Последвайте ни във Фейсбук!

Лечители.бг

Споделете статията с приятелите си: