Отокът на краката, подобно на болката в която и да е част на тялото, означава винаги едно – организмът отговаря на някакъв дразнител.  Затова добре би било, при подобен сигнал на тялото, да открием дразнителя и да го отстраним интелигентно, като разумно същество.

Съветът на специалистите от Асоциация Здравна Алтернатива (АЗА), при всички случаи без изключение, е най-напред да се определи причината. Същото е валидно и за отока на краката. Те са категорични, че

излишните притеснения могат да причинят повече вреда на тялото ни дори от самия оток. 

Строго погледнато, отокът на краката може да е причина и от някои болестни процеси,  които са отговорни за този проблем. Артритите, целулитите,  алергичните реакции, различни наранявания биха могли да бъдат причина за подуването на краката, но проблемът може и да не е толкова сериозен в случай, че отокът е резултат на неудобни обувки.

Натрупването на по-голямо количество течност  в пръстите също може да бъде една от причините за това състояние, но при всички случаи е добре да се направи консултация с лекар, преди да се предприемат лечения и терапии от народната медицина.

От АЗА уточниха, че най-честите причинители на подути пръсти на краката могат да бъдат заради:

Лимфедем: Това е заболяване, при което лимфната течност се задържа на местно ниво в различните части на тялото и по този начин причинява подуване. Тя може да предизвика локален оток в няколко части на тялото, включително и пръстите на краката.

Венозна недостатъчност: Когато кръвта не достига правилно от вените на краката към сърцето, това води до натрупване на кръв в дефектните вени. Това причинява спазми и пулсираща болка в краката, а също така, причинява подуване на глезените, пръстите и стъпалата.

Целулит: целулит е възпаление на тъканите на кожата и се причинява от много различни условия, като се започне от треска до контузия. Целулит на краката води до болезненост, зачервяване около засегнатата област, оток и дори до струпеи и мехури.

Растящи навътре нокти: Това състояние е доста болезнено и резултата е подути и зачервени пръсти на краката. Кожата расте над нокътя от страни, а резултата е болезненост. Това често се случва при тийнейджърите и хората, които не следват това как да оформят правилно своите нокти на краката и прекалено дълбоко режат ноктите си. Това от своя страна насърчава ноктите да растат в кожата. Неудобните обувки също са една от основните причини за врастнали нокти.

Инфекция: Кожните или кръвните инфекции или дори бактериалните инфекции причиняват подуване на пръстите на краката.

Тъпи травми: Нараняване като удар в стената или всякаква друга твърда повърхност е една от общите причини за подути пръсти на крака.

Обувките: Избягвайте да носите обувки, които са прекалено тесни, неудобната обувка може да бъде виновника за подуване в пръстите. Забележете, дали изпитвате болка в пръстите на краката, особено след като носете тесни обувки, ако това е така, то те са причината за подуването на пръстите ви.

Алергична реакция: Алергична реакция към лекарства или ухапвания от насекоми обикновено засяга чувствителните части на тялото, като устните, пръстите на ръцете или пръстите на краката и др.

Одраскване: драскотините по пръстите могат да доведат до подуване на пръстите на краката и глезените. Подуването стихва, когато пръста оздравее.

Чуждо тяло: трън или друго чуждо тяло може да предизвика подутина в пръстите на краката. Те може да останат неразкрити, а това надлежно да предизвика болка и подуване в подножието на пръста.

Венозна тромбоза: Тя може да бъде пряк резултат от кръвен съсирек във вътрешността на вената. Тромбоза на дълбоките вени, обикновено се появява в краката и не може да бъде забелязана визуално.

Ако подуването е резултат на друго състояние, то ще бъде придружено от други симптоми, характерни за това заболяване. За домашно лечение, бихте могли просто да натопите краката си в топла вода, съдържаща английска сол, която ефективно лекува подуване, причинено от инфекция. Паста от куркума  с червено сандалово дърво, също така прави чудеса за намаляване подуването на краката. Прилагането на лед е изпитан и тестван лек за подуване в тялото

Ако от топлината, носенето на неудобни обувки или заседналия начин на живот редовно ви се подуват краката, опитайте една от следните природни рецепти. Те се прилагат съвсем лесно в домашни условия и могат да са много полезни. Ето някои от тях:
  • Масажи и киснене с гореща и студена вода дава огромно облекчение от подуване. Можете също да си направите топли и студени вани с вода, като редувате потапянето на краката от топлата към студената вода. Това е едно от най-добрите средства за облекчаване на подутите крака. 
  • Накисването на краката в хладка вода в която предварително сте разтворили две супени лъжици морска сол.
  • Нанесете смес от лимонов сок, канела, зехтин, вода и мляко върху подутите си крака.
  • Нанесете смес от етерично масло от мента, вода, етерично масло от евкалипт и лимоново етерично масло. Това е ефективно средства за борба с подуването на краката и може да бъде направено по всяко време, тъй като всички съставки са на разположение у дома през цялото време на годината.
  • Смесете бакпулвер, ориз и вода. Оризовата вода е много добра за подобряване на микоциркулацията на краката, което води до намаляване на подуването и бързо облекчение.
  • Смесете равни части цвят от лайка, листа от мента и листа от бреза (всичко в прясно състояние). Залейте 100 грама от общата смес с 2 литра гореща вода, оставете за 1 час, след което накиснете краката си в отварата за 15-20 минути.
  • Баните с лавандула и масаж на краката имат поразяващ ефект за крака, които са подути и изморени.
  • Масажното масло от сандалово дърво има успокояващ ефект за подутите крака.
  • Настържете сурови картофи на ситно ренде, така че да се получи фина каша. Прилагайте кашата директно върху подутите крака и направете превръзка. Задръжте за 10-15 минути.
  • Избягвайте високи токчета и неудобните обувки, внимавайте да не причинявате прекалено много натиск върху краката си. Също така избягвайте да носите неудобни обувки, те са сред едни от най-честите виновници за подути крака. Носете обувки, които отговарят правилно на размера, формата и ви осигуряват комфорт.