Медитацията лекува всичко, защото действа на генетично ниво

Един приятен и лесен начин да възстановим душевния си баланс и да избягаме от стреса – чумата на ХХІ век, е медитацията. Тя може да ни даде всичко.

Медитацията може да ни накара да преминаваме мисловната бариера между негативно и позитивно, безпокойството и мира, нещастието и щастието. Вече е доказано е, че медитацията намалява стреса и безпокойството, лекува страхове и натрапчиви мисли, засилва увереността в собствените сили, освобождава от усещането за депресия, подобрява концентрацията, повишава мотивацията, лекува пристрастявания, разрешава проблеми със съня, помага на хората, страдащи от панически атаки и много други.

В забързания ритъм на ежедневието и изискванията на модерния живот стресът се превръща в неизменен спътник на всеки от нас. Често усещаме, че времето не стига за всичко, което искаме да свършим. Стресът и умората ни карат да се чувстваме нещастни, нетърпеливи и разстроени и могат да нанесат „невидими“, но трайни поражения върху здравето ни. Усещането, че поради липсата на време не можем да се отпуснем и релаксираме, ни завладява и вкарва в затворен порочен кръг.


Думата Медитация


произлиза от индо-европейското med- , в превод меря, което през латинското meditation постепенно се превръща в онова, което днес разбираме под медитация.

Много хора не са достатъчно наясно какво е медитация и често изразяват съмнение как точно медитирането може да им помогне да решат някои от проблемите си. За някои споменаването на медитация извиква картини на монаси в отдалечени планини, тъмни стаи, тишина и приглушена светлина.

Всъщност медитацията е умствено упражнение


с което се постига преминаване на мозъка зад границата на мисленето в по-дълбока фаза на релаксация и осъзнаване. Медитацията често включва насочване на вниманието към една крайна точка. Призната е като част от почти всички религии и е била практикувана в продължение на почти 5000 години.

С течение на годините медитацията става много популярно занимание в Западния свят сред хора с различен начин на живот. Медитацията е подход, който може да помогне на всеки да се пребори със здравословните си проблеми, стреса и тревогата със силата на мисълта и съзерцаването. Тя обхваща голям брой разнообразни практики, които в крайна сметка се придържат към основните принципи на мисленето и размишлението.

При някои медитационни практики се изисква тялото да бъде в покой или да се движи с много малка контролирана амплитуда, докато други допускат свободно движение на тялото. Докато методите са различни, то крайната цел на всички видове медитация е една – по-спокойно и уравновесено съзнание, освободено от стрес.

Полезните ефекти на медитацията


Полезните ефекти на медитацията със сигурност са многобройни. Проучвания доказват, че практикуването й е сигурен и лесен начин да постигнем баланс на физическото, емоционалното и умственото ни здраве. Когато сме подложени на внезапна заплаха, ние отговаряме с определена реакция, а в тялото ни се образува прилив на хормона адреналин. След освобождаване на адреналина и другите хормони пулсът се ускорява, кръвното налягане повишава, дишането се учестява и кръвния приток към мускулите се засилва. В ежедневието ни тези реакции се появяват, когато сме в задръстване на пътя, някой ни дразни на работа или просто когато счупим някакъв предмет. Много успешни бизнесмени, известни личности и професионални спортисти практикуват медитация като средство да се преборят със стреса и да запазят душевното си здраве.


Медитацията има редица целебни въздействия


като това да намали пристъпите на тревожност. Тя изгражда самоувереност, увеличава нивото на серотонина, който въздейства върху настроението и поведението на човека. Ниските нива на серотонин се свързват с депресия, главоболие и безсъние. Увеличава издържливостта и силата, създава усещане за дълбока релаксация и цялостно усещане за добро разположение, нормализира кръвното налягане, намалява стреса и напрежението, помага за концентрацията и засилва дейността на мозъка, помага за намаляване на болестите на сърцето, помага за намаляне на теглото.

Международен екип учени


за първи път са установили биологичен механизъм, лежащ в основата на терапевтичния ефект от дълбоката медитация. Изследователите са категорични, че в резултат само на осем часа медитация в организма настъпват специфични изменения на генетично и молекулярно ниво.

Авторите – специалистите от университета в Уисконсин (САЩ), Института по биомедицински изследвания (Барселона, Испания) и Центъра по неврологични изследвания към института INSERM (Лион, Франция), изучили ефекта от ген, произведен при „осъзната медитация”, върху група от 19 опитни медитатори.

Осъзнатата медитация е състояние


на безпристрастно осъзнаване на случващото се. При тази форма на медитация човек се ориентира, като се фокусира върху дишането си и телесните усещания, спокойно пропускайки покрай себе си дискомфортните мисли и емоции.
В контролната група са 21 души, които нямали опит с медитация. Те се занимавали със спокойни и немедитативни дейности в същата обстановка. При всички участници преди и след експеримента било определяно нивото на експресията на гените, свързани с циркадните ритми, модификацията на хроматина и реакцията на възпаление в периферните кръвни мононуклеарни клетки. И двете групи преминали специални тестове, насочени към оценка на показателите на устойчивост срещу стрес на организма.

В началото нивото на експресиите на доброволците от двете групи били горе-долу еднакви. Но както било установено, осем часа дълбока медитация засегнали няколко гена хистон деацетилаза HDAC, които регулират активността на другите гени, и провъзпалителните гени RIPK2 и COX2.

Нивото на експресия на всички тези гени при медитиращите се оказало снижено в сравнение с контролната група. Понижението на генната експресия на RIPK2 и HDAC2, както изяснили изследователите, е свързано с по-бързо физическо възстановяване на организма след отделяне на хормона кортизол в стресови ситуации.

Фактът, че измененията не засегнали останалите гени, говори, че медитацията влияе само на някои специфични регулаторни пътища, задействани в механизми, лежащи в основата на нейния терапевтичен потенциал, отбелязват авторите.

„Изменения се наблюдават в гените, които обикновено са мишени на противовъзпалителните и обезболяващите лекарствени препарати, затова получените резултати са база за бъдещо изследване на възможностите за приложението на медитативни практики за терапия на хронични възпалителни заболявания”, подчертават учените.

 

Медитирането буквално променя мозъка

След четири седмици практикуване на медитацаия в мозъка се забелязват физически промени.

Учените установяват, че нервните влакна станали по-плътни, като по този начин осигуряват повече сигнализиращи връзки. Също така медитацията насърчава производството на миелин, който е естествената мастна обвивка на нервните влакна.  Промените са забелязани в предната част на мозъка, която помага за регулирането на поведението. Именно тази част е свързана с редица нервни разтройства и заболявания като деменция, депресия, шизофрения и др.

След редица изследвания на мозъка, включващи и ядрено-магнитен резонанс, учените доказали, че редовната медитация променя предния дял на мозъка и помага за по-добрата концентрация.

 

Проф. Майкъл Поснър – водещ на проучването, споделя, че резултатите от тестовете насочват изследванията на мозъчната дейност в нови посоки и могат много да помогнат за бъдещото развитие на науката и на леченията на различни ментални болестни състояния. Изследванията ни предоставиха много по-детайлна картинка на това какво се променя в мозъка.

 

В проучванията участва и български учен – д-р Елена Антонова от Института по психиатрия към Кралския колеж в Лондон. Тя споделя:

„Резултатите от това проучване са добра новина за всички нас. Щом 11 часа за няколко седмици са достатъчни на мозъка, за да подобри нервните си връзки, значи всеки от нас с малко желание и старание може да се радва на емоционална стабилност и бистър ум.“

За ползите от медитацията се говори от векове насам, а има и култури по света, за които ежедневието е немислимо без няколко часа медитиране.

Сега вече има и ясни научни доказателства защо този метод помага, така че нищо не трябва да ви спира да пробвате и вие медитация за справяне със стреса и проясняване на съзнанието.