Дюлята е много подценявана не само у нас като плод. Много американци, например, не са и чували за него, камо ли да са го опитвали някога. В Англия обаче не случайно думата за дюля (quince) е много близко по звучене до тази за кралица (queen). Днес кралица Елизабет II не пропуска своя следобеден чай от дюли, разкриват нейни поданици в кралския двор отговорни за менюто на особата. Някои казват, че тя дължи своята осанка дори на стари години именно на този плод, който й помага да се справи с една алергия и дермат, който я мъчи. Но нека видим с какво дюлята е спечелил още вниманието на аристократите.

1. Дюлята е плод с ниско калорично съдържание. 100гр сурова дюля, осигурява 57 калории. Тя е източник на важни за здравето ни фибри, минерали и витамини.

2.  Също така, дюлята, както и крушите, имат антиалергични и противовъзпалителни свойства. Екстрактът от семената се препоръчва при лечението на цистит и атопичен дерматит. Препоръчва се от здравните специалисти като безопасна алтернатива за хора, страдащи от алергия.

3. Дюлята отдавна се слави със способността си да потиска алергичните реакции. Когато се прилага като мехлем или гел върху кожата, могат да се повлияят атопичен дерматит и други подобни кожни заболявания. Високите нива на витамин C също помагат да се контролира възпалението.

 

ХРАНИТЕЛНА СТОЙНОСТ ЗА 100 гИзточник: usda
Енергия 57 ккал
Белтъчини 0,40 гр
Мазнини 0,10 гр
–          наситени 0,010 гр
–          мононенаситени 0,036 гр
–          полиненаситени 0,050 гр
–          холестерол 0,00 мг
Въглехидрати 15,30 гр
–          Захари 0,00 гр
–          Фибри 1,90 гр
Витамини  
Витамин С 15 мг
Витамин В1 (тиамин) 0,020 мг
ВитаминВ2 (рибофлавин) 0,030 мг
Витамин В3 (ниацин) 0,200 мг
Витамин В6 (пиридоксин) 0,040 мг
ВитаминВ12 (кобаламин) 0,00 мкг
Фолиева киселина 3,00 мкг
Витамин А 2,00 мкг
Витамин Е 0,00 мг
Витамин D 0,00 мкг
Витамин К 0,00 мкг
Минерали  
Калций 11,00 мг
Желязо 0,70 мг
Магнезий 8,00 мг
Фосфор 17,00 мг
Калий 197 мг
Натрий 4,00 мг
Цинк 0,04 мг

 

4.Богатото минерално съдържание на дюлята включва желязо, мед и цинк. Тези три минерала, заедно с различни други микроелементи, са жизненоважни за производството на червените кръвни клетки.

 

5. Дюлята съдържа голямо количество антиоксиданти, и витамините C и E, които също стимулират имунната система по различни начини. Например, витамин С стимулира имунната система да произвежда повече бели кръвни клетки, които са първата защитна линия срещу патогените, вирусите и бактериите в организма.

6. Като цяло, дюлята е изключително полезна при предотвратяването на заболявания като рак, стомошно-чревни заболявания, алергии и др.

 

ЗНАЕТЕ ЛИ ЧЕ ….

 

  1. Турция се нарежда на първото място в света по  производство на дюля, тя произвежда една четвърт от общото световно колиество.

 

  1. Установено е, че консумацията на пектин намалява кръвните нива на холестерол. Това се дължи на повишения вискозитет на чревното съдържимо, което от своя страна води до свързването му с холестерола и жлъчните киселини и намалената абсорбция на холестерол.
  1. Думата мармалад първоначално означавала сладко от дюля. Тя произлиза от думата „marmelo“ това е португалската дума за дюля.

 

КАКВИ ТРЯБВА ДА СА ДЮЛИТЕ ПРЕДИ ДА СИ ГИ КУПИМ?

 

– Избирайте добре изглеждащите дюли, с ярко златисто-жълт цвят. Избягвайте зелените незрели плодове, тъй като те са горчиви и негодни за консумация. Освен това, избягвайте насинените и сбръчкани плодове, тъй като те нямат аромат;

 

– След като ги закупите, може да ги съхранявате в продължение на една седмица на хладно и тъмно място, далеч от топлина и влага.Източници

Лечители.бг