Българите попадаме във всички класации по депресия, униние, лошо настроение, чувство за липса на щастие. За това екипът на „Лечители.бг“ подбрахме топ 10 храни, които имат свойството да внасят малко повече светлина в живота ни, карайки да виждаме света от по-добрата му страна. С други думи да се чувстваме щастливи.

Една от причините за липсата на тонус може да бъде храната, която човек консумира в своето забързано ежедневие. В заведения за бързо хранене, баничарниците се сервира нездравословна храна, която вместо да зареди организма ни го изтощава допълнително като изчерпва ензимния му ресурс в процеса на храносмилането. Това със сигурност прави настроението ни още по-лошо.
Но има ли едно здравословно меню, кото може едновременно да пази фигурата ни и да  действа като естествен антидепресант? Отговорът е има такива храни. По долу направихме своеобразна класация на ТОП 10 на най-лечебните продукти, която ще ви направят не само по-щастливи, но и по здрави.

1. Мед

От гледна точка на здравето, медът е за предпочитане пред обикновената захар. Освен това този природен нерафиниран продукт съдържа две вълшебни съставки кемпферол и кверцетин, които действат като естествени антидепресанти. Те поддържат мозъка здрав чрез намаляване на възпаленията вследствие на преумора, стрес и претоварване.
Не на последно място тялото няма да прати меда в депото „за съхранение на мазнини“, което обикновено се случва със захарта.

2. Миди


Мидите са ценни за психо-емоционалния ни баланс заради умерените до висок количества витамин B12, селен, йод, протеини и цинк. В същото време те са spageti_midiпредпочитана храна заради ниските ставки в мидите на мазнини и калории.
Йодът в тези морски дарове подпомага функционирането на щитовидната жлеза. А именно тя се явява често диригентът на настроението и теглото ни. Селенът и цинкът също съдействат за регулация на хормоните от тази жлеза.
Витамин B12, пък помага за укрепване на защитните сили на организма, правилното фукциониране на ДНК и метаболитните процеси. Липсата му показва поява на някои от типичните неврологични усещания като депресия, скованост и изтръпване на ръцете и ходилата, нервност, параноя, хиперактивни рефлекси, нарушена памет и промени в поведението. За това не забравяйте да ядете миди.


3. Черен шоколад

 

Черният шоколад има предимства, които не са запазена марка само на мармотите в Hrani_shokoladШвейцария. Черният шоколад подобрява притока на кръв към мозъка и дава незабавен тласък на концентрацията и настроението. Консумацията му води до повишаване на ендорфините. Те представляват невротрансмитери, които се произвеждат в мозъка. Ендорфините намаляват болката и стимулират щастието.

Успоредно с това какаото се явява един от най-мощните антиоксиданти срещу стареенето на организма.
То ще ви помогне да се чувствате по-енергични и ентусиазирани. Все пак, не прекалявайте. Както пише в изследване публикувано във вестник „Психофармакология“„ всичко, което ви трябва е  няколко унции черен шоколад на ден, но не повече. Защото дозата прави и лекарството, и отровата.

4. Аспержи


Аспержи се гордеят с високите съдържания на фолат и триптофан. Според едно скорошно проучване, ниски нива на фолиева киселина в организма се свързва с депресия в половината от всички случаи на депресия.
Триптофан се използва за синтеза на серотонин, който е един от основните регулатори на настроение в човешкия мозък.


5. Яйца


Яйцата съдържат средно до високо ниво на цинк, витамин В, йод, омега-3 мастни киселини и протеини. Яйцата освен да ви развълнуват с положителен знак, ще ви държат сити и за по-дълго! Проучване от 2008 г. , посветено на затлъстяването установи, че хората, които ядат за закуска яйца са с по-тънка талия от тези, които закусват палачинки или гевреци. Към тази гатегория ще добавим и нов раздел храни като нискомолекулните протеини, които имат и силен подмладяващ и регенериращ тялото е0фект. Такъв иновативен продукт може да се види за първи път в България тук.


6. Масло


Въпреки факта, че маслото често попада в състава на десерти, които не са особено здравословни, то има едно важно преимущесто. Съдържа триглицериди. Средноверижните триглицериди са мазнини, които имат свойството да доведат човека до по-добро настроение, стимулирайки мозъчната функция. От друга страна на везната обаче стои фактът, че маслото се отразява на фигурата и нивата на холестерола.


7. Домати


Доматите имат вещество, известно като ликопен. Ликопените са антиоксиданти, които по правило защитават функциите на мозъка и ни карат да се усмихваме по-често. Така че може би не случайно народът ни си е избрал Шопската салата за едно от националните  ястия, където има и сиреннце с полезния за нивата на щастие калции. За най-добри резултати и усвояването на полезните елементи при доматите се препоръчва да се консумират със зехтин или шарлан, който подпомага усвояването му от тялото.

 

8. Швейцарски чард


Това е малко известен зеленчук, но той съдържа много магнезий. Магнезият е елемент, който е важна част от биохимичните реакции, които увеличават енергийните нива и тонуса на човешкото тяло. Изследване от 2009 година, публикувано в новозеландското списание „Psychiatry“ откри, че ниските нива на магнезий в организма са свързани с депресивните състояния. Така че ако сте в депресия – потърсете швейцарски чард и му се насладете.

9. Сини картофи

Сините картофи не са от най-често срещаните продукти по нашите пазари и магазини. Въпреки това, Hrani_sini_kartofiсините картофи съдържат мощни антиоксиданти, известни като антоциани и антоцианини.  Те често се свързва с депресията, и подобряването на краткосрочната памет.  Не на последно място подпомагат работата на щитовидната жлеза, а по-горе изняснихме защо е важно и тя да се чувства щастлива.

 


hrani2

10. Кисело мляко

Калцият – който е в огромни количества в киселото мляко (повече отколкото в прясното) помага на нашият мозък, като го кара да излъчва щастие. Това става чрез освобождаване на повече невротрансмитери, което стимулира чувството у нас за божествено блаженство. Киселото мляко съдържа и повече протеин от прясното, правейки отслабването по – лесно. Последвайте ни във Facebook

Георги Самуилов,

Лечители.бг